nuffnang

Friday, January 21, 2011

choki2 vs lolipop (5)

Tuhan je tau pe aku rasa tym tu..nmpak je relx, tp gementar yg amat..prlahan2 aku memasuki lobi hotel..dia nk jumpa aku kt restoran..
dari jaoh aku nmpk dia duduk, tenang di satu meja d tepi dinding..mgkin mahukan suasana yg agak privacy.. perlahan2 aku brjalan menuju ke arahnya..
"assalamualaikum.."aku mnyapanya dari belakang..dia menoleh.
"waalaikumussalam.."dia senyum dan brdiri mnyambut kdedatangan ku..
"ingatkan xdtg dah."fiz menyambung..
"xde la...rasa mcm penting je untuk dtg.."
"oo..myb.k pe kate kite mkn dlu.."
rupanya dia dah order mkanan..


"thanx blnja isya.."
"xde hal la..isya buat fiz tringatkn some1"
"sape??"
fiz tdk mnjawab..cuma trsenyum.kami mghabiskan mknan yg dihidang..kemudian, fiz membawaku ke tempat yg lebih tenang dan xrmai org..
aku tau..dia nak gtau somthing..


"so, pe jwpn isya??"
"jawapan??"
"yup..jwpn yg fiz mnta isya pilih.."
"tapi isya kna tau sape fiz dlu n pe kaitan awk dgn syafiq adam.."
"of coz la ada kaitan...tp fiz tetap bkn syafiq adam.."
"dia kt ne skrg??"
"pe pilihan awk?"
aku bralah..prlahan2 aku keluarkan 'jwpan' aku..
choki2...
"choki2??"fiz sperti tkejut
"yup..npe??"
"isya dh xsanggup susah utk dia??"
"npe tny cmtu??"
"npe bkn lolipop??"
"isya xtau adam kt ne skrg..slama isya knl adam, dia xpnh sakitkan isya or susahkan isya..dia coki2 isya.."
"isya rindu dia??"
aku cuma mnjawab soalan tu dgn senyuman..
"fiz dh tau semuanya.."
"ha??"
"pasal damia.."
"oo..adam tau ke??"
"fiq??"
"erk..ye.."
"mungkin dia tau.."
"mungkin??"
"sbb dia...dia sbhgian dr fiz..klu fiz tau, pn blh anggap dia tau kn??"
"erk..xphm."
"dia..syafiq adam adik kembar fiz.."
"what??"bgenang air matakn..kemungkinan selama ini yg aku nafikan.
"awk xpnh tgk i/c dia??"
aku cuma menggeleng..
"syafiq adam ahmad amri.."
aku hnya mampu mndengar..responku cuma air mata yg mngalir d pipi..
"dia xgtau pn papa engneer kn..dia pnh gtau nk org knl dia sbgai org yg xdepe..
n nk cari org yg suka dia bkn sbb duit.."
"adam kt ne skrg??"
"dia..dia xde kt sni.."
"fiz..isya xphm.."
"sebenarnya,fiz knl isya masa awal2 fiq daftar kt UPT..2nd day dia kt uni, dia mms fiz 1 gambar perempuan yg dia curi ambil..gmbar tu masa LDK..
isya ingt x??isya tnya pe status dia..dia tny fiz, comel x gurl tu n dia ckp tu bakal aik ipar fiz..fiz gelakkan dia..
fiz ckp, klu dia xbrubah, mane la nk dpt awek comel cmtu..haha..
dia pun pnh ckp myb dia dah kena queen control..haha..tiap kali dia tgh down, kalau fiz tnya psl isya, dia blh ok balik..
dia xpnh jatuh cnta pn sblom ni..so, isya je satu2nye gurl yg prnah dia cinta slama hayat dia.."
"selama hayat dia??"
"lps isya pindah n lgsung xgtau dia, dia mcm org hilang arah..dia xdpt contct isya..awal2 isya pndah, dia de gtau nk g umah isya..
tapi Allah maha brkuasa..3hr lps isya pndah, dia kmalangan kt uni.."
"what??"
"yup..akibat dari kmalangan tu, dia mngalami pendarahan dlm otak..lps wat pmbedahan kt sini, papa hntar dia ke luar ngara utk truskan rawatan..
2bln dia kt sna..dlm masa tu, fiz try cari jalan camne nk contact isya..n fiz dpt nombor isya dr kwn isya kt uni baru..
so, dia balik, trus contct isya.."
"n tu kali trakhir dia call isya..ingt x??"
aku mengangguk..
"mlm lps call isya, dia nangis kat depan fiz..dia ckp dia syg isya.n walau pe jadi pn, dia tetap nak isya..
keesokannya, dia drive nk g umah isya..dia nk pujok isya..dia nk isya explain pe yg jadi..dia ckp, dia xtau npe isya tetiba brubah..
dia nak mntak maaf walaupun dia xtau pe salah dia.."
air mata makin laju mngalir di pipi..fiz mghulurkan sehelai sapu tangan..kemudian mnyambung cerita..


"tapi..lain pulak jadinye..on the way g umah isya dia kmalangan..dia meninggal masa on the way g hospital..adam isya dah xde.."
"adam..."jantungku bagaikan brhenti..ya Allah..tabahkan lah hatiku..aku bagai org hilang arah..
nape adam prgi dlu??aku rndu adam..aku nk jumpa dia..AKU SAYANG ADAM..


"awal2, mmg fiz marahkan isya sbb fiz xtau cte sbnr..lps tu, fiz tau dari papa isya..mama papa fiz xtau pn fiq knl isya sbb fiq cte kt fiz je.."
aku xmampu utk brkata..
dan aku hanya setia mendengar..mmg..mmg sume ni satu kjutan besar..camne aku nak trime smua ni????
adam...aku mntak maaf..aku yg sebabkan ko mninggal..
"fiz..isya dah bunuh adam.."
"what??no isya..smua ni ketentuan Dia yg Esa..awk xblh ckp camtu.."
"kalau isya x tinggal dia, xjadi camni kn??msti dia hidup lg skrg..msti isya dh dpt jumpa dia.."
"isya..stop it..plzzz.."
"isya dah bunuh dia fiz..isya dah bunuh dia!!"
aku trus bangun dan melangkah mninggalkan fiz..namun fiz lbh pantas memaut lenganku..
"maaf..jom..fiz hantar sya balik.."


dlm kreta, sepatah pn kitorang x borak..aku xhenti nangis sampai la kt umah..


"mama..adam dah xde.." aku menangis d bahu mama..
"sabar isya..mama ada kn..Tuhan lagi sygkan dia.."
"tapi isya yg bunuh dia..."
"isya...apa ni??x la..nape ckp cmtu..isya dah xsyg mama??isya x buat apa2 pn.."
"kalau isya xdegil n jumpa dia elok2, xkan jadi cmni kn??msti dia hidup ag skrang.."
"isya..ingat Allah syg...xbaik pk cmtu..."
mama memelukku erat...


seminggu berlalu...tiap2 hari aku menatap gambar adam..mmg aku sgt rindukan dia...
rasa bersalah xprnah hilang dalam hati aku...
damia...dia la kekuatan aku skrg...
nada dering sms handfon mengejutkan aku..
1sms dari fiz..


'isya..will u marry me???'
(bersambung)

0 comments:

Post a Comment