nuffnang

Thursday, January 6, 2011

choki2 vs lolipop (2)

2bulan brlalu...brmakna dah 2bln aku kt u baru n dah 2 bln gak la kndungan aku...
nasib baek xde alahan..mama ckp, dia dlu pn xde alahan..papa ada bwk aku jmpa psychiatrist..sbb keadaan aku trok sgt awal2 dlu..
tiap2 mlm aku mmp kjadian tu..n skrg, aku dah makin ok, trauma makin hilang
n plg pntg, aku btol2 leh trime dah 1nyawa yg hadir dlm rahim aku ni..wlaupun tnpa sape2 sedari, hampir tiap hari aku nangis..
aku xnk mama ngn papa sedih ngn keadaan aku..aku nk tunjok kt dorang yg aku ni kuat..
satu hari, aku mnerima pnggilan tlefon dr number yg xdikenali..
"hello..assalamualaikum.."
"wa'alaikummussalam..hawa??"
erk..suara tu..suara yg sgt aku rindu slama ni....brgenang air mataku..mane dia dpt fon num aku??
"adam??"
"ko g mane??npe ko hilang cmtu je??ko tau x pe ko buat ni??"
"aku mntak maaf.."air mata yg aku thn mngalir jua..
"hawa..aku ni sape bagi ko??"aku trdengar esakan kecil..adam nangis???
"aku mntk maaf dam..aku xsengaja.."
"plz gtau aku pe yg dh jadi.."
"xdepe dam.."
"aku syg ko tau x??"
"dam..kita break..."
"what??"
"ye..kita break..aku dh xsyg ko..aku dh nk kwen.."lncar je aku gtau adam..tp sbnrnya air mtaku lju mngalir..
"npe???"
"aku bnci ko.."n aku trus putuskan talian..
dam..aku mntk maaf..aku xlyk utk ko..aku mngandung n ank ni xde bapa!!!!


"dam..npe ko panggil aku hawa??"
"sbb aku adam.."
"so??"
"actually kn, aku dah suka ko masa mgu orntasi dlu ag..ingat x kita 1 group.."
"wah..ko dh prasan aku tym tu??"
"yup..n masa tu aku tau nama ko hawa arisya liyana.."
"so?"
"so, aku dh decide tau..pa pe pn, hawa dah dciptakan utk adam.."

tp, skrg, hawa ni bukan utk ko..mgkin ada hawa lain dh dciptakan utk ko..maaf dam..aku tpaksa..
aku xkuat nk bhadapan ngn ko dlm keadaan aku yg cmni..tp..aku syg ko dam..
n now, dh 4bln aku xtrime pape brita dr adam..

"isya..hari ni kita ada tetamu tau.."
"sape ma??"
"kwn lama mama..dia dtg mlm ni..mama ajak dia dinner.."
"org mane??"
"johor.."
adam pn org johor..
"dia dtg rmai??"
"ngn suami n anak dia la..."
"oo..ok.."

n mlm tu, dlm kol 8mlm dorang smpai..
"isya..tolong tengokkan laok k..mama nk g bukak pntu..dh smpai dh tu.."
"ok ma.."
n dr dapur aku dgr suara2 meriah kt ruang tamu...

"isya!!kuar jap syg.."aku dgr mama memanggil ku dr ruang tamu..aku matikan api dapur n kluar..
tiba d ruang tamu, langkah aku thenti..dan mata ku trpaku kt 1 wajah..
adam??tp dia nmpk lain..tiada cermin mata n dia langsung xsama dgn adam yg aku knl..
betul ke ni adam??
"isya..ni kwn mama..aunty siti..n ni uncle am.."aku mnyalami aunty siti..
"uncle am pn kwn papa dlu tau..kami classmate masa kt uni.."
"ni anak dia..fiz.."
planduk 2 srupa kot..
"hai..isya kn??"
"ye..erk..hai.."
dia xmcm knl aku pn..

lps mkn mlm, mama, papa ngn tetamu ye borak kt ruang rehat..tinggal la aku sorang kt dapur, kemas pe yg patot..
mama dah ajak aku join dorang..tp aku xnk..tiba2 ada org sapa aku dr blakang..suara tu....
"hawa.."aku menoleh..
"adam??"
"fiz la..sape adam??pkwe ea??"dia pnggil aku hawa??
"erk..sori..x la..isya xde pkwe la.."
"ek??xkn kot..dlu isya uni lain kn??npe pndah??"
"mane fiz tau ni??hmm..ni msti mama..suka bukak cte.."aku mnarik muncong..
"haha..ala..biasa la tu..tp npe tuka uni??"
"saje..nk dok ngn mama..jaoh sgt la ganu tu..susah isya nk balik.."
"xkn kot.."
"npe??"
"xdepe.."
"fiz blaja ag??"
"yup.."
"course pe??kt ne??"
"automotif engineering..kt 1 uni kt malaysia..hehe"
"org tny btol2 la.."
"de fiz tipu ke??"
"yela2.."
tp suara dia mmg buat aku rindu seseorang..dan..npe dia pndang aku cmtu??npe cara dia mcm tau smthg??

"fiz..nama penuh fiz pe??"
"npe??"
"xdepe..cuma fiz buat isya tringatkan seseorang"
"pkwe la tu kn.."
"xde la..ne de org nk isya..haha.."
"dlu fiq nk, sya xnk.."
"ha??"
"xdepe...mksud fiz, klu fiz nak, isya nak x??"
"haha..ngarot tau..mkwe fiz nk letak mne??"
"sape ckp fiz ada mkwe"
"isya laa.."
"pepandai je tau.."
"mmg isya pandai..haha.."
"sya..mama fiz dah panggil tu..nk balik..nk fon num??"
"xleh..mntak ngn mama or papa sya..haha"
"ala..xkn kot.."
"so, xpyh..haha"
"kenakan fiz??"
"fiz rasa cmtu ke??"
"ngade tau.."
"bia laa.."
"nnt fiz mntak.."
"mntak laa.."
"ok..tengok nnt.."
lps tu fiz balik..
dia lyn aku baek sgt..tp adakah dia still lyn aku cmni bila dia tau aku keadaan aku skrg??

"sya...tadi fiz kasi ni kat mama..mntak tolong kasi kt sya.."
mama mghulurkan 1kotak sdrhana besar padaku..
aku mnyambutnya dr tgn mama..
"ma..sya penat la..sya rehat dlu k.."
"ok syg.."
dan aku trus mnuju ke bilikku..

prlahan2 aku mmbuka pmbalut hadiah brcorak lolipop yg mghiasi kotak tsebut..
dan di dlmnya dpenuhi choki2!!!
pe makna ni??adakah fiz adalah adam??

2hari kemudian, aku mnerima sms dari number yg aku xkenali..

'salam..isya shat??'
'salam..sape ni??'
'teka la..'
'gtau je la..'
'rindu la...hehe..'
'sape ni??jgn main2 laa..'
'kan isya surh saya mntak num ngn mama isya..'
'what??fiz??mama kasi??'
'msti la..tgk org la kan..haha..xcye??'
'nnt isya tny mama'
'haha..xla..bukan aunty kasi..fiz cari sndiri..'
'mana fiz dpt ni??gtau laaaaaaaaaa..'
'perlu ke??'
'perlu yg amat..so, gtau sape kasi..'
'number sya kuar dlm mmp fiz tau..fiz pn heran cne leh jadi cmtu..'
'main2 ea??'
'x...betol ni...huhu..'
'thanx choki2 tu..fiz..sya nk tny somthg..'
'welcome..pe sya???'
'fiz knl adam??'
'sape tu??adam mane ni??'
'syafiq adam ahmad..'
'x..npe??'
'xdepe..fiz..npe kasi choki2??'
'sbb???sya..u already knew the answer'
aku trus mendial number fiz..namun xdjawab...pe mkna smua ni??
'fiz..npe xangkat sya call..plz...urgent'
tapi fiz trus mnyepi..adam..apa smua ni?? dan, setitis demi setitis air mata ku mngalir..
prlahan2 aku mngusap perut ku, dmana wujudnya 1nyawa yg cuma mnunggu lg 3 bulan shja lg utk mnjenguk dunia..
dan nyawa inilah yg bnyak mngubah hidupku..
tapi, aku bnasib baik krna kandungan ini masih belum jelas klihatan..mgkin sbb badan aku sdikit brisi skrg..

(bersambung)

0 comments:

Post a Comment