nuffnang

Saturday, June 23, 2012

SITI MAWAR (5)


‘Fairuz dengan Shah adalah orang yang sama? Shah Adli yang aku minat sesangat selama ini adalah Fairuz? Jadi, selama ini aku contact dengan Shah Adli? Dan Shah Adli lamar aku???’

Mawar termenung, tersenyum sendiri. Dia tidak tahu apa yang perlu dikatakan kepada Fairuz. Perasaannya bercampur baur. Reaksi bagaimana harus ditunjukkan kepada Fairuz nanti? Gembira sebab Fairuz adalah Shah Adli? Marah sebab selama ini Fairuz menipu? Segan??? Ya. Segan. Segan dengan adegan yang berlaku semasa showcase tadi. Jadi, patutkah dia marah untuk apa yang berlaku walaupun sebenarnya jantungnya berdegup hebat? Apa pun perasaan Mawar tadi, dia tetap telah menerima lamaran Fairuz. Senyuman mekar di bibir Mawar.

“Arghhh!!!” Mawar memeluk teddybearnya erat. Dia benar-benar buntu.

“One look from you girl and it’s too hard to get by
But excuse me girl, I been watching you
All night’ that’s……”

“Eh…” Mawar terkejut. Ada panggilan masuk. Baru dia perasan lagu itu adalah nada dering telefonnya.

0132115XXX
Calling…

Berkerut dahi Mawar tatkala melihat satu nombor yang tidak dikenali terpapar pada skrin telefonya.

“Hello… Assalamualaikum.” Mawar memulakan perbualan.

“Waalaikumussalam. Mawar?”

“Ya saya. Siapa ni?”

“Hey dear! Ni I la. You kenapa tukar nombor? Susah I cari phone number you tau tak. Nasib baik I ada kenal sorang dua kawan you.”

“Erk…Faiz?”

“Nasib baik you kenal lagi I. Haha.”

****************************** 

Seperti biasa, 30 minit sebelum jam 8 pagi Mawar akan bertolak ke kampus. Mawar mengunci pintu rumah.

“PON!!PON!!!”
Mawar berpaling.

“Siapa pulak main hon pagi pagi ni…” Omel Mawar sendiri. Sebuah Nissan Latio diletakkan di hadapan rumah Mawar. Pintu dibuka dan seorang lelaki keluar dari tempat pemandu.

“Faiz?!” Mawar terkejut.

“Hey. Surprise! Kalau ye pun terkejut, tutup la mulut tu sikit.” Faiz mengusik.

“You… Bila you sampai Malaysia?”

“Last week. Merata I cari you. Semalam baru dapat phone number you. Kenapa tukar number? Nak lupakan I?” Faiz menduga.

“Tak la…” Mawar sekadar tersenyum nipis. Hambar.

“Kuliah ke?” Tanya Faiz.

“Yup.”

“Jom I hantar.”

“Tak apa la. I drive.”

“Jom lahhh… I nak discuss something dengan you.” Faiz membuka pintu kereta untuk Mawar. Nak tak nak, Mawar terpaksa menurut.

“So, how’s life?” Faiz memulakan bicara.

“Macam biasa.”

“Macam biasa? Hmm… Uncle sihat?”

“Alhamdulillah, sihat.”

“You?”

“You tengok I sekarang macam mana? Sihat kan?”

“Hahaha. You kenapa ni? Moody semacam. Tak happy jumpa I?”
Mawar tersenyum sinis.

“Atau… you dah ada orang lain?”

“Dah 4 tahun, Faiz. 4tahun awak pergi, satu berita pun tak ada. Tup tup dengar awak dah bertunang.”

“Sorry Mawar. I salah.”

“Where the hell were your letters go? Tercicir kat laut? Surat yang kononnya you nak hantar tiap tiap minggu?”

“Mawar… Maafkan I. I salah k. Beri I peluang, please…”

“Tunang you sihat?” Mawar bernada sindiran.

“We broke up sebelum I balik Malaysia.”

“Ooo…”

“I nak kita macam dulu.”
Mawar memandang Faiz tajam.

“Turunkan I sekarang.”

“What?”

“I nak turun kat sini.”

“No… I hantar you pergi kampus.”

“You nak I buka pintu ni, then lompat turun ke?”

“Mawar. I tunggu you.”

“I dah nak kahwin.” Tipu Mawar. Dia langsung tidak memandang Faiz.

“What? Haha. You tipu.”

“I’m serious. Turunkan I sekarang!”

“Can I explain? Please Mawar. Semua tu tak seperti yang you sangkakan.”

“Kisah kita dah lepas. Antara kita sudah tak ada apa-apa.”

“Mawar…”

“Faiz, I buka pintu ni.” Tangan Mawar seperti bersedia untuk membuka pintu kereta.

Faiz terpaksa memberhentikan keretanya. Mawar bergegas keluar dari kereta Faiz.

“Mawar. I love you.”

“And I hate you.” Jelas kekecewaan di wajah Faiz. Dia sangat menyayangi Mawar. Tak mungkin mudah untuk dia lupakan cintanya yang sejak dari zaman persekolahan itu.

Tidak lama selepas Faiz berlalu, sebuah motosikal Suzuki GSX-R1000 berhenti di hadapan Mawar.

“Hoi orang dah ada pakwe. Hahahaha. Tahniah. Aku tanya hari tu tak mengaku.” Biasalah Fairuz dengan perangai gila-gilanya.

“Fairuz?!!”

“Haa.. Ye lah. Aku lah ni. Nasib baik kau cam.”

“Whatever. Awak memang suka skodeng orang eh?”

“Kau ingat aku dah takde kerja selain dari skodeng orang? Ni haa.. kau tercicir masa showcase hari tu.” Fairuz menghulurkan satu kerongsang yang Mawar pernah pakai pada tudungnya.

Hati Mawar tersentuh. Dia langsung tidak peduli akan kehilangan kerongsang itu. Lagipun itu adalah pemberian Faiz sebelum berangkat ke luar Negara. Cuma kadang-kadang saja Mawar memakainya.

“Jarum dia rosak. Aku dah baiki.”

Mawar terdiam.

“Welcome.” Fairuz bernada sindiran.

“Ha??? Erk… thanks.” Mawar tersedar dari lamunan.

“Aku gerak dulu. Take care.” Kata Fairuz sebelum berlalu. Dia tidak mempelawa Mawar kerana dia tahu Mawar tak mungkin akan membonceng motosikalnya. Hati Fairuz pedih. Dia sebenarnya bermain dengan perasaannya sendiri.

 **************************

“Aku ganggu ke? Kot-kot la kau nak gayut dengan pakwe.” Fairuz bermain dengan Danbo yang dibelinya di Jepun tempoh hari. Danbo itu sebenarnya dibelikan untuk Mawar.

“Awak mengarut apa ni?”

“Laa.. salah eh? Sorry lah ganggu kau. Aku dah bosan sangat. Tak tahu nak buat apa time macam ni.”

“Macam awak tak biasa call saya malam.”

“Memang aku tak biasa kacau awek orang.”

“Enough Fairuz.”

“What???”

“Saya ada awak, cukuplah.”

“KAHKAHKAHKAH. Kau buat lawak apa malam-malam ni?” tawa Fairuz masih bersisa.

“Boleh serious tak?”

“Kau buat lawak. Aku gelak la. Hahahahaha.”

“Fairuz. Who am I to you?”

“Hahaha. Kawan. Ohh.. aku faham dah. Ni mesti yang pasal showcase hari tu. Wei. Tak payah serious sangat lah. Gimik je tu. Gempak tak gimik aku? Real kan??? Macam nak pecah stadium masa tu. Hahahahahaha.” Fairuz cuba mengawal suara. Setiap katanya mengguris hatinya sendiri.

“What???” mata Mawar hangat. Suara Mawar bergetar.

“Kau jangan perasan sangat, boleh tak?”

Ayat terakhir Fairuz mengundang air mata Mawar. Mawar terus memutuskan talian.

‘Sayang… aku minta maaf.’ bisik Fairuz. Fairuz membaling Danbo yang dipegang ke dinding sekuat hati. Kemudian, habis dijatuhkan barang-barang di atas meja yang pada asalnya tersusun rapi. Tak cukup dengan itu, pakaian yang kemas tergantung di dalam almari, disepahkan.

“ARGHHHH!!!!!” Fairuz menjerit. Dia terduduk. Air matanya mengalir.

“Aku dah proposed kau depan semua orang. Kau terima aku, tapi kau pakai lagi kerongsang Faiz, kau naik kereta dia. Aku ni siapa???!!”

Danbo


(bersambung)



0 comments:

Post a Comment