nuffnang

Thursday, June 2, 2011

my heart (9)

"shah..shah!" 
"ayu..bangun ayu..ayu."aku membuka mata.
mama setia d sisi aku.
"mama..abg shah mana??? semalam abg kat sini dgn ayu kan??"
"shah ada yu..shah d bilik doc.."
"shah ok, ma??"
"ye syg.." aku menangis..sebak..
"ayu mimpi..ayu mmp shah.."
"sabar syg.."mama memelukku..aku tahu..mama terpaksa bersabar dgn anaknya ini..
"ayu nak jumpa shah.."


ptg itu, aku dgn shah bersiar2 d taman..shah menolakku yg berkerusi roda..aku bersyukur shah kelihatan semakin sihat..tapi dia banyak mendiamkan diri dr biasa..dan keadaan aku semakin teruk..sakitku menular lebih cepat dari jangkaan.namun, aku tetap bersyukur sekurang-kurangnya aku diberi peluang mengecapi saat2 terakhir yg indah bersama shah walaupun di hospital.


sedar x sedar, lagi sebulan genap perkahwinan kami yg pertama..aku xpasti samada aku berpeluang atau tidak meraikan ulangtahun tersebut..


"syg..awk nk adiah pe utk ulangtahun nnt??"
"hadiah??"
"yup..abg nk tahu apa yg plg ayu nak tapi abg xjnji blh tunaikan x.."
"apa ni??tnya tp ayu xsempat jwb, dah ckp xdpt kasi.."
"haha..bukan la..maksud abg, abg nak tahu apa yg plg ayu nak dlm hidup ayu walaupun bnda tu yg abg xmampu nak ks..ala..hadiah tetap hadiah kan..ade la yg abg kasi nnt.."
"ek??hehe..yela2..1 je ayu nak..abg ada dgn ayu sampai la akhir hayat ayu..ayu rasa abg blh tunaikan kot permintaan tu.."
"nape yakin camtu??"
"ayu dah xlama la..."
shah tiba2 memeluk ku..
"syg..ayu tahu x, stiap kali ayu ckp camtu, ayu ibarat ambil nyawa abg..ayu xsyg abg???"
"nape ckp camtu...ayu syg laa..."
"dah tu jgn la ckp bukan2.."


aku telah menandatangani surat perjanjian utk pembedahan aku yg telah doctor sediakan kerana terdapat kemungkinan aku tidak sedarkan diri..surat itu memerlukan persetujuan aku supaya jika terdapat penderma, pembedahan akan dilakukan pada bila2 masa..


"abg..ayu bosan la kat hospital.."
"hmm..ayu nk g mana??balik umah??"
"cane nak balik umah?mesti mama papa suruh dok hospital je.."
"hmmmmmm...cameron highland??"
"ala..mcm la dpt g.."
"ayu nk g ke xnak??"
"nak..tp tau..xdpt kan.."
"dapat..nak??"
"cane??"
"nnt abg aturkan.."


2hari kemudian, pada waktu mlm,shah meminta aku bersiap dan kami akan curi keluar pada pukul11 mlm..seorang kwn shah telah menunggu kami d tempat letak kereta.dan semestinya, kami selamat keluar tanpa diketahui sesiapa.mlm itu kami bermalam di sebuh hotel sebelum bertolak ke cameron highland pada keesokan harinya.. sebelum zohor, kami sudah berada di puncak Cameron. Aku tersenyum puas. nasib baik aku mampu berjalan walaupun sangat perlahan.Dua perkara yang paling aku mahu buat ialah ke ladang strawberi dan makan strawberi puas2 dengan ke butterfly farm. rindu sgt rama2 kat sini. kami tidak bermalam d Cameron kerana shah bimbang kesejukan malam di Cameron memberi kesan padaku. Aku akur. Shah cakap, kami akan bertolak pulang sebelum matahari terbenam. Kami ke cactus valley. keadaannya yang tinggi mungkin agak memenatkan. namun, aku melalui juga laluan bertangga yang disediakan bersama shah. aku tak target nak sampai ke puncak walaupun aku teringin melihat permandangan di Cameron dari aras tinggi.


"Ayu..naik belakang abg. abg nak bawa ayu naik atas sana."
"Ish.. ingat ayu ringan ke?"
"ingat abg x larat kendong ayu ke?? come on la..tengok org la.."
"alaa...segan la org tengok.."
"ala..lantak la dorang tu..dorang jelez sebab kita dah kawen." akhirnya aku naik di belakang shah.
"pegang kuat2 tau. abg nak pecut ni.."
"haha..ye la tu.."
Namun, lain pula jadinya. Setelah melalui separuh perjalanan untuk sampai ke puncak, aku dapat merasakan badan shah menggigil.


"abg.. abg ok ke??"
"erk..ok syg.."
"turunkan Ayu.."
"takpe. dah nak sampai dah.."
"abg...turunkan ayu.." Shah menurunkan aku dengan berhati-hati. aku memerhati muka shah. Pucat.
"abg..kita turun je la." aku memimpin tangan shah. tiba-tiba shah rebah. kepalanya terhantuk di penjuru tangga dan dia tak sedarkan diri.
"abang.. abang.."aku cuba bertenang dan mengawal perasaan. aku meriba kepala shah, menyeluk sakunya bagi mengambil telefon bimbit dan menelefon kawannya yang bersama kami ke sini. shah dibawa ke hospital berdekatan sebelum dipindah ke hospital asal yang merawat kami.


Setiba di sana, aku bertemu dengan mama dan papa yang risau akan kehilangan kami. namun mereka tidak berkata apa. aku tahu, mereka sangat memahami. kalau kami tidak ke cameron, belum tentu selepas ini kami masih berpeluang ke sana. akibat dari hantukan itu, pendarahan yang shah alami semakin parah. shah koma. kala sedih mengenangkan shah, aku pengsan lagi.




rasa seperti terjaga dari lena yg panjang, aku diberitahu bahawa sudah 5 hari aku tidak sedarkan diri. dadaku perit. rupanya aku telah selamat menjalani pembedahan. aku mendapat penderma 3 hari lepas.namun, mengikut procedur hospital, maklumat berkaitan penderma terpaksa dirahsiakan.


"mama..shah mana? dia tahu x ayu dah operate??" aku bersuara lemah.
"dia tahu. sekarang dia xde kat sini." kenapa mama seperti serba salah? apa yg berlaku pada shah? badanku yang masih lemah menghalang aku. aku tertidur.
(bersambung)

13 comments:

  1. woohhooooo ! akhirnya . . :)

    ReplyDelete
  2. hahaha...alaa..lambat sket je kan ;)

    ReplyDelete
  3. kak ayin cepat tamatkan. ehhe.. xsbar nak bce crita seterunya. btw. good job kak. sdih gler cter nie.

    ReplyDelete
  4. emm...sdey ny..ta sbar nk bce yg seterusny.cpat2 bt erk..huhu.

    ReplyDelete
  5. HHA - seminggu afie tggu kak ayyin taw x ? HAHA - cm boley agk aje cpew pnderma uh . .

    ReplyDelete
  6. satu episod je ag..hehe..mmg dpt agak pun sape pnderma tu nnt..tapi, tunggu r gak ending dia k :)

    ReplyDelete
  7. HAHA - jangan lah kak ayyin buat sedih-sedih . . leleh nanti sorangsorang . .

    ReplyDelete
  8. kakaq ayiin,Wani tggu episod strusnya...

    ReplyDelete
  9. haha..thanx wani..
    afie..sedia dulu tisu sebelom baca.. :P

    ReplyDelete
  10. please jgn ckp pnderma dye 2 hubby dye..
    pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee jgnnn...
    =(

    ReplyDelete
  11. mEoMIEmO : sy pun rasa cm tu gak. nangiss ^^

    ReplyDelete