nuffnang

Tuesday, February 1, 2011

choki2 vs lolipop (final)

1thn berlalu..
rezeki masih belum menyebelahi kami utk menimang cahaya mata..tapi itu tdk mnjadi masalah krana kami sudah mempunyai damia..
melayan kaletah damia sorang pn dah agak penat..biasa la baru blh jalan, xtau nk dok diam..perhiasan meja n rak yg boleh dcapai mia
terpaksa aku pindahkan sebelum ianya jatuh pecah..baru 2 hari lps pasu neneknya yg dbeli dari indonesia pecah..
tapi neneknya xde ckp pape..cuma mengatakan damia sgt aktif
lusa adalah ulang tahun perkahwinan kami..fiz decide nk g pantai, sambil bwk damia jalan2..tapi, aku mahu ke genting highland,
trinngin pulak nk rasa suasana sejuk d tanah tinggi..


"ala..damia nk g genting.."
"tipu..haha...ala..genting sejuk..ksian damia.."
"tapi pantai panas..nnt burn damia.."
"alaa..lasak la sket nnt.haha..tapi awk takut mia yg burn or awk takut awk yg burn..haha.."
"mia..genting laaa....mcm seronok mia main kt sana nnt.."
"hurm...abg ada idea baek punya..hehe.."
"pe??"
"abg kuar jap k.."


lbh kurang setengah jam kemudian dia pulang membawa plastik kecil d tangan....
dia mngeluarkan 2 lolipop yg sebesar tapak tangan aku kot..


"sya..kite lawan makan lolipop nak??sape yg blh habiskan dlu, kita ikut mane dia nak g.."
"idea mengarut.."
"npe??takut??"
"ek??isya takut??hohoho..tengok org laa..ok..ingat abg blh menang??"
"haha..wait n see.."


dan pertandingan bermula...


"wargh!! mane aci abg kunyah!!! teruk!!.."
"suka hati la.." 
aku mmg x suka mengunyah gula2..aku cuba memegang tgn fiz dari trus memasukkan lolipop ke dlm mulutnya..
"ala...bagi la pluang kt isya...lady is first."
"abg x se gentleman tu la nk kasi pluang kt sya..haha.."
"alaa...syg isya kn.."
"syg ke x syg ke, abg nak g pulau jugak..haha.."
"mmg xsyg.."
"alaa...abg yg drive..awk tu xde lesen lg kn..haha"
aku menarik muncung..merajuk la konon..
"cantik sgt la muncung tu..haha.."fiz cuba memegang mulutku tetapi aku sempat mengelak..
dan..fiz terus memasukkan semua lolipop ke dlm mulutnya..
"abg!!!rakus.."
"npe??nk tolong hbskan abg pny??"
"xde masa.."
"cari la masa.."
"habiskan isya pnya baru sya ikut abg..."
"betul??"
"ye KOT.."
"xnk..haha..nk g pantai gak...abg nk g pulau phentian..xnk ikut?? best woo stu.."
"kan abg yg drive..npe tnya isya pulak.."
"alolo..majok...haha.."
"x..hepi..tengok isya senyum ni.."
fiz mencebik bibir dan tanpa sempat mengelak dia mnyepit hidungku dgn jarinya..
"sakit!!!"
"hahaha..hdong merah..comel.. "


2hr kmudian,aku mengemaskan apa yg patut ke dlm beg utk d bawa ke pulau..bukannya perkara besar sgt nk g bcuti kat mana2 pun..
aku xkisah kalau fiz nak g ke pulau..seronok jugak main air..lain kali blh pergi genting..


"sya..bwk sweater tau..mlm2 sejuk gak kat pulau.."
ek??mlm2 sejuk ke kt pulau??tapi tanpa bnyak soal, aku membawa sweater utk stiap antara kami..
fiz memasukkan barang ke dlm bonet mits lancer yg dihadiahkan oleh bapanya semasa perkahwinan kami..


"sweater damia bwk??"
"dah..ada dlm beg yg kecil tu.."
"ok..lets go!!"
damia aku letakkan di dlm babyseat yg ditempatkan di seat blakang..
kami bersalaman dgn papa n mama..
"fiz..hati2 drive.."
"insyaAllah papa.."
"sya..dah sampai gtau mama ye.."
"ok ma.."mama ngn papa mncium pipi cucunya..


"kami pergi dlu..assalamualaikum.."
"waalaikummussalam.."kami bertolak dari rumah pada jam 9pagi..


dlm kereta, semasa pjalanan, mcm2 kami bualkan..


"sya..abg mmp smlm.."
"mmp pe??"
"mmp jmpa arwah fiq.." tiba2 wajah insan yg pernah aku cntakn dlu mncul diingatanku..
"nape??"
"fiq dtg jmpa abg ngn pakai bju melayu putih..n dia kasi baju melayu putih jugak kat abg..abg ambik bju tu..
dgn bju tu, ada gak beberapa helai kain putih.."
aku terdiam..
"abg rasa la sya..arwah rindu nk jumpa abg kot..mane tau kalau dia panggil abg ikut dia.."
"ish..jgn ckp bukan2 laa..."
"betul laa..kn kembar..org ckp, klu sorang sakit, lps tu sorang lg msti sakit..so, klu sorang dah gi, sorang lagi mungkin ikut.."
"abg...pe ni...dah..sya xnk dgr.."


lebih kurang 20minit perjalanan, di lbh raya karak, aku terbaca label exit menuju ke genting...


"tengok pe??genting??hehe.."
"xde pape laaa.."


dan fiz membelok ke kiri, mengambil exit menuju ke genting..


"nak g mane ni??"
"depan laa.."
senyuman tetiba muncul di bibirku..
"genting ek??"
"ye syg..nape??nk abg u turn??"
"tanak2..hehe.."
"suka la tu..."
"love u syg.."
"skrg baru love??"
"dah lama dah.."


aku memandang mia di belakang..nyenyak dia tdo..
"abg..slow la sket.."
semasa melalui lorong kanan utk memotong sebuah bas, tiba2 bas tersebut juga mengambil lorong kanan..


"abang!!"
fiz cuba mengelak namun, malang tidak berbau..kereta yg kami naiki terbalik..semuanya bagaikan sekelip mata sahaja..
rasa sakit seluruh badan..kaki dan tgnku sgt sakit..aku memandang fiz yg tersepit di celah kereta yg remuk..


"syg..mia.."fiz memanggil namaku..aku menggenggam tangannya..dingin..darah membasahi kepalanya..
aku cuba memandang ke bahagian belakang kereta...


"mia..." sebak..suaraku bagai tersekat di kerongkong..segala kesakitan ku bgai hilang tatkala melihat keadaan mia yg sgt menyayat hati...
kepalanya tersepit dan ada serpihan kaca mncucuk bhagian mukanya..
org ramai mula mengurumi dan cuba mengeluarkan kami..dan pndangan ku semakin kelam..


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


"abang.."aku menyapa fiz yg berdiri d hadapanku sambil mndukung damia..dia berbaju melayu putih memandangku dgn senyuman..
damia pula comel berbaju kurung putih..fiz mghulur tgn utk bersalam dgnku..aku mnyambut dan mncium tgnnya..
terasa dingin dahiku dicium fiz..aku mghulurkan tangan utk mengambil damia tetapi damia enggan dtg kpadaku..
makin erat dia berpaut pada leher fiz..
"sya..abg pergi dlu..."
"abg nk g mana??"
"abg bawa mia tau.." aku terpinga2..dan dari jauh aku nmpak 1 lg kelibat yg seiras dgn fiz..adam!!
adam juga berbaju melayu putih dan sedang memandang kami..dia senyum tatkala aku memandang padanya..
dan segalanya kembali gelap gelita..


"abang...mia.." hnya 2 insan itu yg melintasi fikiranku saat aku membuka mata..


"sya.." aku terdengar 1 suara memanggil namaku..
perlahan2 aku membuka mata..sakit seluruh badan bagai ditusuk dgn jarum..
kelihatan seorang wanita separuh abad berdiri bersama seorang lelaki..berkerut keningku kerana cuba mengingati insan yg berada dihadapanku..
"ni mama syg.."
mama..aku mula dpt mengecam wajah tersebut dan disebelahnya pula adalah papa..
"air.."tekak ku berasa sgt perit, bagai sudah lama tdk meminum air..
mama menyudukan air di dlm gelas kpadaku..perlahan2 aku cuba menelan..
"mama..fiz mana??mia??"
aku nmpak mama bagai menahan air mata dari menitis..
"sya rehat dlu, papa panggilkan doktor k.."
papa menepuk perlahan bahu mama dan berlalu memanggil doc..
xsampai 5minit, doc masuk ke bilikku bagi membuat pemeriksaan..tekanan darahku diambil..
"arisya..are u ok??ada rasa sakit kat mana2 x??"
aku mengangguk..baru aku perasan yg tangan kiri dan kaki kanan ku berbalut..doc memaklumkan bahawa tgn n kakiku retak..
"doc..suami dan anak saya kat mana.."
"arisya..awak rehat dlu k..3hari awk xsedarkan dri..pastikan awak betul2 shat.."
"apa sebenarnya terjadi doc.."
"awak x ingat??"
aku menggelengkan kepala..
"so, apa benda trakhir yg awk ingat.."
"saya dlm kereta dgn suami dan anak saya.."




3hr brlalu..dan masih belum ada yg mahu membuka mulut memberitahuku tentang fiz dan damia..bila ditanya smuanya beralasan..
2hr lps, kedua2 mentuaku dtg mnziarahku di hospital..bila brtanyakan fiz, mereka hnya tersenyum pahit dan meminta aku cepat shat..


"mama..sya ada mmp fiz dtg jmpa sya dgn mia..adam pn ada..semua pkai bju putih..
sya nak ambil mia..tapi dia xnk dgn sya..dia peluk fiz je..pastu fiz cium dahi sya..
adam pulak mcm tunggu fiz..apa mkna mmp tu ma??"
"erk..sya..mmp kan mainan tdo..jgn la pk sgt.."
"sya rasa xsedap hati.."
"dah..sya ada mama kn.."
"mama..gtau sya prkara sebenar..mana fiz dgn mia..sya rindu dorang..
kenape semua org mcm mengelak bila sya tnya pasal fiz.."setitis air mataku mengalir..
mama memelukku..mama nangis???
"nape ma??"
"sya..maafkan mama..fiz dgn mia dah xde..kami xsanggup nk gtau sya awal2 sya sedar hr tu.."
seluruh badanku terasa lemah..kesakitan ini jauh lebih hebat dari sakit yg aku trpaksa tanggung sekarang..
tangisan mmg xdpt dbendung..
"mama mntak maaf syg..sya kmalangan masa pjalanan g genting..Tuhan lagi sygkan mereka sya.."
dan satu per satu memori sewaktu kemalangan singgah di ingatanku..
bagaimana fiz mnceritakan mmpinya brjumpa adam,
bagaimana kami dhimpit bas, tangn fiz yg ku genggam d saat akhir aku brsamanya..
dan mayat damia di seat belakang...semua jelas di ingatanku kini..
"mama..sya xsanggup mcm ni..sya nmpak mia...sya..sya dah ingat.."
makin kemas pelukan mama..
"sabar syg..mama ada dgn sya..jgn mcm ni k...mama syg sya.."
aku menangis semahunya d plukan mama..
"mama..sya nk ziarah fiz dgn mia..."


keesokan harinya, doktor membenarkan aku kluar mnziarah pusara mereka dgn dtemani papa n mama..
aku duduk di atas kerusi roda yg dtolak papa..
sayu sekali hatiku tatkala melihat 2pasang batu nisan yg dtempatkan bersebelahan..bertambah sayu tatkala mataku singgah
pada batu nisan yg jarak antaranya lbh kecil..ku simpan sebak di dada, kutahan air mata dari mngalir..


'abg..sya dtg..sya rindu abg..sya mntak maaf jika prnah mngguris hati abg..dan sya mnta maaf sbb jadi isteri abg
dlm keadaan sya yg dah xsuci..terima kasih sbb sudi terima sya..
halalkan segala mkn minum sya..sya syg abg..sya doakan abg kat sana..


mia..mama dtg syg..mama dtg jumpa mia..mama mnta maaf sbb trpaksa lahirkan mia tnpa bapa..
mama mntak maaf syg..mama rindu mia..mama syg mia..mama halalkan setiap titis air susu yg mia minum..
abang..mia...moga kalian sejahtera di sana..'
(tamat)

23 comments:

  1. da ngis..xsmpat amek tisu...
    best kak ayyin...n sdeyhh sgt...
    gud job..

    ReplyDelete
  2. cDeynYe endinG cTer nY,..
    mLeLeh air mata ny,..
    hUhuu,..
    anYway mmG bEst,..

    ReplyDelete
  3. haha..utk dua2 nur..thanx k.. :)

    ReplyDelete
  4. waaa ! titis air mata nie bila baca ,
    sedeh nya , kesian sya , ssah gla dy nk alami suma nie ,
    btw , congrates ek kak ayyin ,
    best sgt cita nie ,

    ReplyDelete
  5. np wat ending cdey...hurm..nyway, gud job...:) nice story...congrates..

    ReplyDelete
  6. nxt time wat ending hepy taw!
    T__T

    ReplyDelete
  7. thanx to all...tapi mcm xde idea nk wat hepi ending..tgk la cne nnt k...tp ayin xjnji nk wat hepi ending tau.. :)

    ReplyDelete
  8. hbat......cedyh...waaaaaaa.....congrates sis ayyin...:D

    ReplyDelete
  9. salam . . mmg cedeyh lOrh T__T
    tp ttp BESTTTTT!!! :)

    ReplyDelete
  10. oowwhh..sedihh nye....begini rupenye akhirnya kisah mereka..hukhukhuk

    tp mmg best cite nie ayyin..:)

    ReplyDelete
  11. wah.. ending yg sedih.. best la citer2 ayyin tulis... boleh buat novel plak erk.. chayok2..

    ReplyDelete
  12. insyaAllah kalau ada rezeki :)

    ReplyDelete
  13. bez la cte nim . sedih dgt . huhu

    ReplyDelete
  14. alolo...jgn sedih2..ni cte je..huhu

    ReplyDelete
  15. 10/10 story , memang sedih , tmbah lg , masa bca citer ending nie , pasang lagu stacy - kisah dongeng , terbaik !! sedih !

    ReplyDelete
  16. mmg menyayat hati cite ni...sedih sgt...

    ReplyDelete
  17. mmg menyayat hati cite ni..sedih sgt..mmg nangis...

    ReplyDelete