nuffnang

Monday, January 2, 2012

diari iqram-12

"oi encik iqram hadi. tunggu aku le tewwww.. hiks."
"aahh.. iye. hari hari lambat. macam perempuan."
"lahhh.. dah kalau bukan perempuan?"
"perempuan ke?"
"dah dah. jom..."


"woi. pagi pagi dah buat muka gagal apasal?" jelas tiada senyuman di wajah iman pagi tu.
"iq. aku nak bagitahu kau something."
"yup. what?"
"erkk.."
"serius sangat kenapa? seram aku."
"mama papa aku panggil aku balik UK." terus aku memandang iman, meminta kepastian.
"what? tapi... kenapa tetiba?"
"papa call minggu lepas. grandma aku sakit."
"bertuah kau kan? dah seminggu baru bagitahu aku?"
"a...aku tak sampai hati nak bagitahu."
"bila pergi?"
"esok."
"esok? heh. kau gila. lain kali, kau bagitahu masa kau nak naik flight tu, k." pedih. aku tak dapat mengawal perasaan.
"iq. aku mintak maaf." selera makan aku melayang entah ke mana.
"belah la kau, man."
aku mencapai beg dan terus berlalu.


"iq. tunggu lah." iman cuba menyaingi langkah aku.
"berapa lama pergi?" tanya aku tanpa memandang iman.
"mungkin tak balik." langkah aku terhenti. aku merenung tepat ke mata iman.
"man. kau sedar tak apa kau buat? aku ni siapa bagi kau?"
"aku dah cuba mintak dengan papa. aku nak dok sini dengan kau."
"at least bagitahu la aku."


hari tu kami menghabiskan masa bersama. walaupun mood aku melayang entah ke mana, iman faham.


"iq. kau suka aku kan?"
"tak." lancar jawapan tu keluar dari mulut aku.
"heh. ye la tu. kan iq, kan?"
"takk.."
"ok." wajah iman berubah.
"tanya la aku sayang kau tak."
"kau sayang aku tak?" meleret senyum di bibir iman.
"TAK."
ala.. kau tanya soalan yang kau dah tahu jawapan tu kenapa?


"iman. jangan pergi..."
iman sekadar tersenyum nipis. aku tahu dia akan pergi juga.
"man. aku tunggu kau balik."
"jangan iq."
"macam mana aku kat sini kau tak ada?"
"kawan kawan lain kan ramai."
"dorang tak macam kau."
"dah sebelum kau kenal aku dulu?"
"tu lain lah."
"jadi macam dulu balik la."
"mann.. tolong. jangan pergi."
tiada jawapan dari iman. dia hanya mampu tersenyum setiap kali permintaan itu aku suarakan.
"kau selfish la."
masih tiada suara dari iman.
"kau nak tinggal aku, man?"
"family aku kat sana, iq."


esoknya aku menghantar iman ke lapangan terbang. betul. hati aku berat nak lepas dia pergi.


"iman. betul ke ni?"
"aku terpaksa."
"kalau kau tak boleh balik, aku kumpul duit pergi sana, k."
iman sekadar tersenyum. aku tahu hati dia berat.
"iman. hati kau dengan aku lagi kan?" aku menggaru kepala yang tak gatal.
iman tersenyum lagi, "jangan tunggu aku, iq."
"aku tunggu. tak kisah la berapa tahun pun."
"aku minta maaf, k."
aku menunjukkan satu gambar kepada iman. gambar hati yang dia kasi hari tu.
"aku dah lama baiki. tapi aku nak simpan hati tu."
air mata iman menitis.
"kau.. kau buang la hati tu."
"ha?"
"aku dah tak balik."
"man. kita boleh contact kan? facebook? skype?"
sekali lagi iman tersenyum. senyuman tu penuh makna. kenapa ni?
"memang aku harap macam tu, iq."
"kenapa ni? kita boleh contact lagi kan?"
iman tidak menjawab. dia teresak.
"iman. look. aku tahu kau sayang aku. aku tahu hati kau kat mana sekarang. wei. tak cool la menangis."
iman menyapu air matanya.
"iq. aku sayang kau. aku terpaksa pergi. tolonglah. kau carilah kebahagiaan kau kat sini k. jangan tunggu aku. nanti, kau tag la aku kat gambar kahwin kau, k." iman cuba senyum.
"heh. kau kenapa ni? jangan nak merapu lah. aku faham kau pergi sebab family. dah ok semua, kita jumpa lagi. percaya kat aku."


tiba tiba iman memeluk aku. aku tergamam. aku cuba menahan perasaan. air mata lelaki mana boleh jatuh.


"jangan tunggu aku. kau boleh bahagia kat sini."
"take care man."
"kau pun."


dan iman berlalu. aku memandang iman sayu. iman melangkah perlahan lahan meninggalkan aku.


"IMAN!" suasana hingar menenggelamkan suara aku. iman semakin jauh. entah kenapa. ada perasaan takut menyelinap di hati aku.
"IMAN!!! IMAN!!!" aku mencuba lagi. dan akhirnya iman menoleh.
"AKU CINTA KAU!" aku menyeka air mata. sebak. biar lah apa orang lain nak kata. yang penting, aku kena bagitahu dia. iman tersenyum, melambai dan terus berlalu. aku yakin, iman dengar.


iman. jangan pergi. macam mana hari aku kau tak ada?


**************


lepas sebulan iman pergi, kami langsung tak berhubung. iman hilang macam tu je. facebook, twitter, skype, semua sepi. mana iman? aku memandang hati pemberian iman. sayu. dia memang nak lupa aku kot. aku ingat kata terakhir dia.


"jangan tunggu aku."


memang kau nak buang aku ke?


(bersambung)







2 comments: