nuffnang

Wednesday, December 14, 2011

diari iqram-10

"eh..." tetiba iman datang, mengetuk meja. Haih. terkejut aku. Ni library la, mangkuk!
"iye." aku menjawab sekadar dan memandangnya sekilas. assignment perlu disiapkan segera.
"weh.." iman masih menggangu.
"apa? hish." aku mula rimas.
"iqram hadi!"
"kau ni apesal menggelabah sangat?" aku mendongak memandang iman. bengang dengan karenahnya. muka dia langsung tak bersalah. budak kat meja depan dah jeling jeling pandang kitorang. apa? tak pernah pandang orang?
"iq. dengar lah ni. kau perasan something tak? aku baru perasan. gila kot."
"apa?"
"nama kita lah."
"kenapa?"
"iman humaira dengan iqram hadi. dua dua I dan H! sama lah. hehehe." excited gila iman bercerita. bengong. aku dah lama lah tau.
"hish. dah tu?"
"gila weh! macam jodoh kan?" haha. iman... iman. ada ada je.
"jodoh? haha. kau nak?"
"dah kenapa? weh. aku tak rasa ni kebetulan. ni dah macam dipertemukan." berkerut dahi aku memandang iman. apa la yang dia mengarut ni. hahaha. bapak annoying lah dia ni. ye. mula mula dulu aku pun excited. lambat lah iman ni.
"hehehehe." aku cuma gelak kecil. dalam library kan. lagipun, tumpuan aku masih pada assignment. iman, kadang kadang comel juga kan walau dia ada gila banyak.


tiba tiba, datang seorang awek berdiri di sebelah aku. cantik. berseluar putih, blouse pink dan bertudung putih. di tangannya terdapat sebuah buku nota dan telefon bimbit. tak salah aku, ni macam junior aku.


"erk... abang hadi. maaf ganggu." awek tu nampak sangat menggelabah. heh. cuak ke jumpa aku?
"eh. tak ganggu pun lah. ye. kenapa sarah?" jelas muka dia terkejut bila aku sebut nama dia. heh. mana aku tahu? ada lah. aku cuba kasi senyuman yang agak agak boleh buat hati dia cair. ni peluang yang jarang datang beb. tak kan nak lepas kot? heh.


"boleh tolong tak?"
"anything sarah."
"dulu abang dah ambil subjek ni kan? sarah tak tahu lah nak jawab soalan ni." aku nampak iman memandang kami bersilih ganti. dia hanya diam di depan aku.


"mana sarah? bak sini abang tengok." awek itu menghulurkan nota. wajah iman berubah bila aku pakai perkataan abang. haha. iman mengetap bibir. matanya dikecilkan. apasal? jealous?


"yang nombor 3 ni. sarah tak faham lah." aku meneliti soalan itu. ala. KACANG!
"ooo. mudah je ni."aku mencapai pen. baru hendak menulis, iman bersuara.
"soalan apa tu, sayang?" sayang? what the hell! kenapa ni? buang tebiat? arghh! kacau daun lah.
"sayang. you kata nak gi lunch tadi. i lapar lah." iman buat lagi. kali ni, dia mencuit cuit tanganku dengan pensil. aku mengecilkan mata memandang iman. pandangan amaran. aku memandang sarah. jelas wajah sarah berubah.
"erk. sarah."
"erk. abang. maaf ganggu." sarah mengambil bukunya dan terus berlalu. T_T
bingai punya iman. terkekek kekek dia ketawa.


"bingai. yang kau macam tu kenapa?"
"hahahahaha. lawak doh. geli weh bersayang dengan kau. jom keluar. aku nak beli listerine."
"nak buat apa listerine?"
"nak kumur lah lepas panggil kau macam tu tadi. bahahahahahaha"
"haish." nak je aku ketuk kepala iman masa tu.
" jom lah."
"eleh. kalau jeles tu, mengaku je la. kesian budak tu."
"dah tak padan dengan budak tu, kau pun lelebih nak menggatal. menyampah tau tak."
"jeles kan?"
"weh. mana kau tahu nama dia?"
"heh. mata kena la tajam."


p/s : lagi memori bersama iman :)


(bersambung)

0 comments:

Post a Comment